Prestatiekamp 2021: week 1

In Activiteiten by Secretaris Vliegclub Haamstede

Elk jaar wordt er vanuit vliegclub Haamstede een zgn. prestatiekamp georganiseerd waarin deelnemers kunnen oefenen met betere thermiek, overlandvliegen en het halen van duur- en hoogteprestaties. Ook dit jaar zijn we weer welkom op Aeroclub Hans Grade in Bad-Frankenhausen, onze vaste uitvalsbasis in oost-Duitsland.

Zaterdag 24ste: Aankomstdag

Na demontage van de meeste vliegtuigen op vrijdagmiddag zijn de meeste kampdeelnemers zaterdag vertrokken. Sommigen vertrokken al vroeg (2:30), anderen wat later (9:30). Ondanks de striktere inreisregels zijn alle kampdeelnemers zonder problemen en files gearriveerd! Er kon zelfs al een start op de DG-1000T (H9) gemaakt worden door Marco en Gijsbert om het luchtruim weer te verkennen.

‘Kamp Haamstede’ werd binnen een recordtijd opgezet, alleen de party-tent miste wat onderdelen…
De volgende kisten zijn mee:
-ASK-23 (H2)
-ASK-18 (H3)
-DG-1000s (H6)
-Discus CS (H7)
-Discus 2cT (H8)
-DG-1000T (H9)

Prive-vliegers van de club haken aan met:
-Nimbus 4dm (CAT)
-Duo discus T (QV
-Ventus T (CT)
-Ka-2

Zondag 25ste: vliegdag 1

We beginnen de dag met een heerlijk ontbijt bij Simone in ‘Zum Heideblick’; dit jaar een primeur!

heerlijk ontbijt bij Simone

Ontbijt bij Simone in ‘Zum Heideblick’

Zonnen in het gras

Zonnen in het gras

De briefing werd zoals gewoonlijk om 10:00 gehouden. De voorspellingen waren niet al te best, dus er werden maar twee kisten gemonteerd; de H6 en H7. Daarna werden er veel vliegers ‘uitgecheckt’ om zelf lokaal te mogen vliegen. Vooral veel sleepstarts:

  • Wim, Willemijn en Rens in de H6: Sleepstart met Marco
  • Tijn, H6: Lierstart met Marco
  • Jens, Niels, Lucas en Jan: Lierstart op de Discus H7
  • Gijsbert, ~300km overland met de Volkswagen, rendevous met Coco voor missende tentonderdelen en nog wat andere belangrijke spullen.

Maandag 26ste: vliegdag 2

Volgens de briefing bleek het weer een stuk beter te worden dan gisteren. Goed nieuws voor de prestatievliegers. Uit de resultaten blijkt ook dat het goed weer was, wat een vluchten!

  • Tijn, H2: paar vluchten en 1000m hoogtewinst! 🔔
  • Bob Pluijmert, Jan en Rens in de H3: lokaal gevlogen
  • Wim en Walther met Marco in de H6: sleepchecks
  • Sven met Marco, H6: 250km met mooie buitenlanding!🔔
    Buitenlanding Marco en Sven

    Buitenlandingsveld H6

    Krantenartikel buitenlanding

    Marco en Sven halen zelfs de krant met hun buitenlanding

  • Lugazzz in de H7: 70 km uit en ca. 200km
  • Jens, H8, rondje Harz
  • Niels en Willemijn, H9: ook een rondje Harz

’s Avonds na het eten bij Simone kwam de wekelijkse ijskar speciaal langs op het vliegveld om ons te voorzien van bolletjes ijs.

Ijskar op bezoek

IJskar op bezoek op het veld

Dinsdag 27ste: vliegdag 3

De weersvoorspellingen zien er aardig uit, al waait het wat harder dan vorige dagen vanuit ZW. Een extra uitdaging voor zowel de solisten als de ervaren vliegers dus! In het begin van de dag nog wat afscherming waardoor boven blijven lastig was. Daarna trok de hoge bewolking weg en kon er ook lokaal goed gevlogen worden.

Klaar voor lierbedrijf

Kisten klaar voor lierbedrijf

  • Bob Pluijmert, H2: Ingevlogen door Jens, daarna zonder onderuit zakken ruim lokaal gevlogen.
  • Jur, H3: Ingevlogen door Jan, lekker lokaal gevlogen.
  • Wim en Marco, H6: Overland instructie, 225 km uit en teruggekomen 🔔
    Sven daarna ruim een uur lokaal solo op de H6
  • Rens, H7: Ingevlogen door Niels, daarna mooie vluchten gemaakt, ruim lokaal.
  • Lucas, H8: Omhoog gegaan en niet meer terug gekomen! Ruim lokale vlucht, 3 uur op type gehaald.
    Na Lucas is Niels nog richting Erfurt gegaan en weer terug op de laatse cumulus met de wind mee
  • Gijsbert en Bob v.d. Valk, H9: Overlandvlucht van zo’n 300km
  • Rene en Kees Dalm; QV: Lekker gevlogen, naar oosten, toen west richting Göttingen en weer terug via de Harz.

Woensdag 28ste: vliegdag 4

Een straffe ZW wind was wederom aanwezig en ook een flinke laag hoge bewolking blokte bijna alle thermiek in de ochtend en begin van de middag. Een beetje hetzelfe als gisteren dus. In de loop van de middag trok de hoge bewolking weg en kon er thermisch gevlogen worden, al bleef het lastig door de relatief lage wolkenbasis.

  • Tijn, H2: 3 kwartier, tot 1050m.
  • Sven, Wim in de H3: ook 3 kwartier.
  • Niels, H6 met Marco: 2x sleepstart, waarvan een diepsleep met touch-&-go en examenvlucht voor sleepaantekening! 🔔
    Bob met Marco, H6: sleepinstructie
  • Lucas, H7: Bijna niet teruggekomen maar uiteindelijk toch gelukt, klein overlandje.
  • Niels, Jan in de H8: Beiden solos sleepstarts en ruim lokaal gevlogen.
  • Jens en Jan, H9: sleepstart en ruim lokale vlucht.
    Chantal en René, H9: ruime lokale vlucht (sleep)
    Jens en Willy, H9: daarna ook sleepstart en ruime lokale vlucht.
Snelle demontage

Snel demonteren en aan het bier!

Regenboog na buien

Na regen komt… regenboog.

De prive-vliegers lieten de kisten in de hoezen. Gelukkig stond alles binnen rond 17:30 toen er een flinke regenbui overtrok. De Wilga (sleepvliegtuig) werd wel even gewassen. De avond afgesloten met als ‘Tagesmenu’ een lasagne bij Simone.

Donderdag 29ste: vliegdag 5

Volgens SkySight en andere meteo-apps zou het weer best goed worden. Thermiekhoogtes van 1500 tot plaatselijk 2000 meter en aardige potentiele vliegafstanden. ’s Ochtends bleek de hoge bewolking echter weer aanwezig en trok in de loop van de dag de wind alleen maar verder aan. Reinier en Jeroen moesten vandaag terug richting Terlet en konden Horst overtuigen tot 2000 meter (!) te slepen.

CAT-boyz klaar voor de sleep

CAT-boys klaar voor de 2km sleep

Na hun sleepstart begon het avontuur terug naar Terlet tegen de wind in. Op EDOF werd het lierbedrijf pas wat later opgezet. Lokaal maakte de meesten nog een startje van enkele minuten tot een uurtje. Niels was enthousiast met 100L water in de Discus CS maar kon dat er na de lierstart meteen weer uitgooien en aansluiten op circuit. Marco besloot te laten zien hoe het moet en maakt nog een 100 km vlucht in de H7.

  • H2: lokaal gevlogen door solisten
  • H3: niet gevlogen door de harde wind
  • H6: Paar starts, Bobje Pluijmert circa uur gehangen
  • H7: Marco 100 km en alsnog anderhalf uur!
  • H8: Gijsbert tot net voor Eisenach (tegen de wind in) en weer terug. ca. 2 uur
  • H9: Jens en Jan; ruim lokaal, klein uurtje.

Vrijdag 30ste: vliegdag 6

Een mooie en thermische vliegdag. Geen last meer van harde wind dus ook de Ka-2 van Walther werd gemonteerd. Wat een pareltje! De potentiele vliegafstand was zo goed dat de H6, H8 en H9 water mee hebben. Uiteindelijk vertrokken de meeste vliegers richting het zuid-oosten. Ook solisten konden lokaal genoeg vliegen waardoor er een paar mooie prestaties zijn gevlogen!

  • H2: Sven 5 uur gehaald (maar die had hij al!)
  • H3: Wim 5 uur gehaald 🔔
  • H6: Tijn en Rens beiden 100 km uit met Marco voor het brevet 🔔 Mooi getimed van Marco; beide vluchten even lang.
  • H7: Willemijn 5 uur gehaald 🔔
  • H8: Jens ronde Zwickau-Eisenach-BF, ca. 350 km
  • H9: Niels en Bob van der Valk overland, nagenoeg hetzelfde rondje
  • QV: Ook Rene en Kees maakten een soortgelijke overland
  • CT: Lennart ruim 450 km gevlogen, bij Zwickau verder doorgevlogen richting de Tsjechische grens en daardoor flink meer kilometers binnen gesleept!
  • Ka2: Walther Hoekstra en Gijsbert beiden lokaal op gevlogen
Walther bij z'n Ka-2

Walther bij z’n Ka-2

Zaterdag 31ste: wisseldag

’s Ochtends werden we al de tent uit gewapperd, wat een wind! Er werd alleen een lierbedrijf opgezet want daar kon je hoog genoeg mee komen, zelfs met de zware turbo-kisten. Na enige twijfel hebben bijna alle kisten toch nog gevlogen. Geen spijt; de stijgwaardes waren ondanks de wind heel goed! Enkele deelnemers voor week 2 zijn al gearriveerd en konden hun eerste starts maken. De overlandvliegers zijn vrijwel allemaal tegen de ZW wind ingestoken onder de straten door en daarna weer teruggewaaid.

  • H2: Kees maakte 2 startjes om de omgeving te verkennen. Jimmy vloog een ruim lokaal rondje
  • H3: Laat maar veilig in de hangaar
  • H6: Jens en Wim overland naar Eisenach tegen de wind in
  • H7: Lucas vloog ongeveer hetzelfde rondje richting Eisenach met de meeste km van de dag én hoogste snelheid; 246 km met 77 km/h !
  • H8: Niels vertrok als eerste met eveneens dezelfde bestemming. 235 km. Thermiek viel tegen bij het Thüringerwald… Uitgraven! Daarna kon Bas alvast een rondje maken
  • H9: Marco en Gijsbert; eenzelfde ronde, met dezelfde (thermiek)ervaring als de H8.
  • CT: Ook tegen de wind in, en Lennart kon nog even RT oefenen bij Erfurt.
Grote 'berg' bij Eisenach

Grote ‘berg’ bij Eisenach – mooi keerpunt

Op zaterdag reden de eerste kampdeelnemers terug naar huis. De rest vertrok zondagochtend na een laatste ontbijtje bij Simone. We hebben een supergezellige week met veel vluchten en mooie prestaties achter de rug. Allen -in het bijzonder Marco (instructie), Jens (kampleider) en Bobje (penningmeester)- bedankt voor jullie inzet. Groep 2 veel plezier gewenst en tot volgend jaar!