Lid worden

Ooit wel eens met de gedachte gespeeld om zelf te leren vliegen? Wellicht dacht je toen, dat is veel te duur, ik heb een bril of dat zal wel moeilijk worden. Niets is minder waar, leren zweefvliegen is dichterbij en beter betaalbaar dan je denkt.

VCH Startabonnement:

Het vliegend lidmaatschap van Vliegclub Haamstede bestaat uit een lidmaatschapsdeel en een startabonnement. Niet-vliegende leden betalen alleen het lidmaatschapsgeld, maar om te vliegen (en dat wil je natuurlijk) heb je een startabonnement nodig. Dit startabonnement geeft recht op deelname aan alle vliegactiviteiten. Vlieglessen zijn daarbij dus inbegrepen! In een later stadium, na het behalen van het zweefvliegbewijs en als je voldoet aan alle vliegtechnische eisen, is het zelfs mogelijk om vliegtuigen van Vliegclub Haamstede mee te nemen naar andere plaatsen in Europa om daar te gaan vliegen (zgn. safari’s). Dit is allemaal inbegrepen bij dat ene startabonnement.

Lidmaatschap KNVvL:

Om te kunnen zweefvliegen moet je lid zijn van de KNVvL, de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart. Het lidmaatschap van de KNVvL omvat tevens een (verplichte) WA-verzekering.

Medische keuring:

Ook de medische keuring is verplicht en dient zo spoedig mogelijk uitgevoerd te worden nadat je lid bent geworden. Dit kan bij ieder Sport Medisch Aviescentrum (SMA) gebeuren. De geldigheidsduur van een medisch keuringsbewijs is afhankelijk van je leeftijd. Tot dertig jaar is de geldigheid 60 maanden, tussen de dertig en vijftig jaar 24 maanden en ouder dan vijftig jaar 12 maanden.

Let op! Vanaf 08-04-2020 dient iedereen over een EU medische verklaring te beschikken. Deze zogenaamde LAPL (Light Aircraft Pilot Licence) medische verklaring heeft een geldigheidsduur van 60 maanden tot 40 jaar en 24 maanden vanaf 40 jaar. Het is nu al mogelijk om deze LAPL keuring uit te laten voeren zodat je medische verklaring direct voldoet aan de nieuwe eisen.

Slaapzaal:

Vliegclub Haamstede heeft speciaal voor mensen die niet direct in de buurt wonen een slaapzaal ter beschikking. Leden kunnen in de weekenden en tijdens de kampweken (gedurende de schoolvakanties) kosteloos gebruik maken van de slaapzaal. Voor een deken en ander beddengoed dien je zelf te zorgen.

De Vliegopleiding bij Vliegclub Haamstede

De start

Je begint je opleiding in een ASK-21. Dit is een kunststof tweezitter waarin jij voorin zit, de instructeur neemt achterin plaats. Vanuit beide plaatsen kan het toestel worden bestuurd. Vandaar dat voor de beginners de term DBO-er wordt gebruikt. Dit betekent: Dubbel Besturings Ondericht.

Het vliegtuig wordt omhoog getrokken met een kabel die door een lier snel wordt opgerold. Op deze manier kun je wel 600 meter hoog komen. Als je na verloop van tijd hebt laten zien dat je het vliegen in de vingers hebt, dan mag je solo op de ASK-21. Iedereen op de club ziet dat moment al aankomen, omdat je vooraf veel kabelbreukoefeningen krijgt zodat je voorbereid bent indien dit een keer echt zou gebeuren. Het solo gaan is een echte happening binnen de club, je wordt dan ‘solist’ en het is de eerste echte stap die je maakt in je vliegopleiding. Daarna volgen de stappen elkaar in vlot tempo op. Als je meer dan 25 solostarts hebt op de ASK-21 dan mag je op de ASK-23 gaan vliegen. Een heel andere ervaring want dit is een lichtere kunststof kist waar maar één vlieger in past. Stap voor stap leer je vliegen op alle vliegtuigen die Vliegclub Haamstede in zijn vloot heeft.

De theorie

Vanaf het begin wordt er aandacht aan de theorie van het zweefvliegen besteed. Als je het zweefvliegbewijs wilt halen dan dien je in diverse vakken examen te doen. Vakken uiteenlopend van “instrumenten” tot “meteorologie” en “zweefvliegtuigen” waarvan bijvoorbeeld de constructie en vliegeigenschappen worden behandeld. Maar ook “navigatie” is een van de onderdelen van de theoriecursus. Meestal wordt er ieder jaar in de winterperiode een cursus verzorgd op de club. Technici en instructeurs geven dan les in de verschillende vakken. De examens worden landelijk afgenomen. Momenteel is het zo dat je deelcertificaten kunt halen zodat je de vakken over meerdere jaren kunt spreiden of een herexamen kunt doen als je een vak een keer zou moet overdoen.

Het zweefvliegbewijs

Na het eerste jaar ga je langzaam starten met praktische oefeningen voor je zweefvliegbewijs. Het maken van steile bochten is bijvoorbeeld zo’n oefening en ook moet je 5 doellandingen maken. Dit houdt in dat je 5 goede landingen achter elkaar moet kunnen maken binnen een vierkant van 30 bij 30 meter. Dit verspreid over meerdere dagen zodat het weer telkens een beetje anders is. Het goed oefenen van doellandingen is belangrijk, omdat het ooit zou kunnen gebeuren dat je moet landen in een willekeurig veld buiten de club. Dit is geen noodlanding maar wordt door zweefvliegers een buitenlanding genoemd. Dit komt regelmatig voor bij ervaren zweefvliegers die verder het land in vliegen en net te weinig thermiek hebben om terug naar Burgh Haamstede te vliegen. Het vliegtuig wordt dan door andere leden van de club opgehaald met de bijbehorende aanhanger. Tijdens deze periode van je opleiding heb je naast je logboekje een lijst waarop alle onderdelen vermeld staan die voor het praktijkexamen geoefend moeten zijn. Als je een onderdeel beheerst dan wordt dit door een instructeur afgetekend. Wanneer je klaar bent met alle oefeningen, dan mag je na overleg met de instructeur examen doen. Het examen bestaat uit drie verschillende vluchten met verschillende instructeurs. Dit kan op dezelfde dag plaatsvinden maar dat gebeurt niet altijd.

Thermiek vliegen

Als je op een thermische dag aanwezig bent dan kun je ook leren “thermiek vliegen”. Thermiek is opstijgende warme lucht waar vogels van profiteren om zonder moeite hogerop te komen. En dat is precies wat zweefvliegtuigen ook doen, ook al zijn ze uiteraard veel zwaarder! In elk vliegtuig zit een variometer, dit is een instrument dat aangeeft of je omhoog of omlaag gaat. Als de variometer aangeeft dat je omhoog gaat dan maak je snel een bocht zodat je zolang mogelijk gebruik maakt van de opstijgende lucht. Zolang de variometer aangeeft dat je stijgt blijf je draaien. Op deze manier kun je honderden meters hoger komen dan de hoogte waarop de kabel werd ontkoppeld. Op Burgh Haamstede is de maximaal toegestane vlieghoogte 1750 meter. En op die hoogte wordt het uitzicht een stuk ruimer!