Een buitenlanding is geen noodlanding!

Jeroen Vink nieuws

In de strijd om lees- kijk- en luistercijfers wordt het nieuws vaak opgeklopt en spectaculair gebracht. Wat voor zweefvliegers een routine is, is voor de media al snel ‘hot news’. Het is soms erg grappig om te lezen hoe met name de lokale media het nieuws brengt. Zeker als het komkommertijd is.

Buitenlanding
Een buitenlanding is een landing met een zweefvliegtuig in bijvoorbeeld een akker of weiland op het moment dat de piloot tijdens een geplande lange-afstandsvlucht het zweefvliegveld niet meer kan halen. Bijvoorbeeld omdat er geen thermiek meer te vinden is. Zweefvliegers moeten zo’n landing goed beheersen en mogen alleen op pad als ze ruim ervaren zijn en de nodige papieren hebben gehaald.

Geen noodlanding
Zo’n landing wordt in de media al snel een ‘noodlanding’ genoemd. Je leest soms: ‘De vlieger kwam met de schrik vrij’ of wat dacht je van ‘Wonder boven wonder zijn er geen gewonden gevallen’. Of er staat: ‘De schade viel mee omdat het vliegtuigje precies in een weiland terecht is gekomen. Als het toestel 200 meter verderop was geland zou het op de snelweg terecht zijn gekomen en waren de gevolgen niet te overzien.’ Dit suggereert dat er een bijna-ramp heeft plaatsgevonden en dat klopt natuurlijk voor geen meter.

Ter vergelijking…
Stel je voor dat je een keer met je auto zonder benzine komt te staan en dat dat in de krant komt: ‘De bestuurder wist ter nauwer nood het voertuig aan de kant te zetten en kwam met de schrik vrij. Hij wist bij het lokale benzinestation een tank benzine te halen. De toegesnelde politie constateerde dat er geen schade aan het voertuig was te zien. Het rijbewijs van de bestuurder bleek in orde. Er was geen alcohol in het spel. Ook de omwonenden zijn ongedeerd gebleven. Hoe dit heeft kunnen gebeuren is voor velen een raadsel.’.

Hoe het wel kan
Een voorbeeld van hoe de media goed omgaan met een buitenlading (of voorzorgslanding) is te horen in onderstaand radio interview van Radio Rijnmond met onze chef-instructeur Wouter van der Geur. Hij krijgt uitgebreid de tijd om uit te leggen wat er is gebeurd en waarom het vliegtuig in de akker is geland. Bedankt Radio Rijnmond!