Elk jaar organiseert Vliegclub Haamstede een prestatiekamp waar deelnemers hun vaardigheden kunnen verbeteren in thermiekvliegen, overlandvluchten en het behalen van duur- en hoogteprestaties. Ook dit jaar zijn we weer te gast bij Aeroclub Hans Grade in Bad-Frankenhausen, onze vaste uitvalsbasis in Oost-Duitsland. Hier volgt een verslag van de avonturen van onze piloten.
Dag 2
H2 Willem – 194 km
Vandaag stond Willem voor een grote uitdaging: zijn eerste solo overlandvlucht. Op voorstel van Marco zette hij koers richting vliegveld Aue. Ondanks de kleine thermiekbellen lukte het Willem om dit doel te bereiken. Helaas zag het weer er verder naar het zuiden minder veelbelovend uit, dus besloot hij om terug te keren naar Bad Frankenhausen. Met een laatste zetje van de ‘keizer’ over de heuvels bereikte hij weer het thuisfront. Het weer zag er nog steeds goed uit, dus besloot hij nog wat cumuluswolken te volgen naar het zuiden, wat resulteerde in een totale vlucht van 194 km.
bekijk de vlucht
H6 Erwin & Marco – 30 km
Na een sleepstart moesten Erwin en Marco een keuze maken: zouden ze richting het noorden of het zuidoosten gaan? De keuze viel op het noorden, wat helaas een minder goed idee bleek te zijn. De lucht gaf geen lift, terwijl het Harz natuurpark juist wel omhoog ging. Dit resulteerde in een gedwongen landing op een akker. Gelukkig was Bob beschikbaar om hen op te halen.
H7 Kees – Lokaal
Kees begon zijn dag met een sleepvlucht van een half uur met de H6. Vervolgens maakte hij een lokale vlucht van 2,5 uur, waarbij hij tot 1000 meter hoogte klom met de H7. Een mooie dag vol lokale vliegervaring!
H8 Jens – 430 km
Jens begon zijn dag met een blik op de satellietbeelden en besloot, na een motorcheck, naar het noordoosten te vliegen. Na 70 km onder een grijs wolkendek te hebben gevlogen, klaarde het eindelijk op. Bij Schipkau, waar hij tijdens de Euroglide nog was geweest, probeerde hij een sleutel af te geven, maar helaas werd er niet opgenomen. Door de afscherming werd het moeilijker bij Leipzig, maar toen de zon terugkwam, kon hij zijn vlucht voortzetten. Tegen het einde van de dag vond hij een westhelling in de avondzon, wat hem hielp zijn thuiskombel te vinden.
bekijk de vlucht
H9 Niels & Jimmy – 380 km
Met enthousiaste weersvoorspellingen tankten Niels en Jimmy hun kist vol water, wat ze na 20 km alweer achter moesten laten. Ze vlogen onder een grijs wolkendek richting Leipzig. In de verte zagen ze de zon, maar deze was te ver weg. Een enorme koeltoren leverde hen genoeg hoogte op om weer boven te blijven. Daarna werd het weer steeds beter. Ondanks de overontwikkeling aan het einde van de dag, hadden ze wat hulp nodig van de motor om terug te keren naar de basis.
bekijk de vlucht
AU Lucas – 350 km
De heenweg van Lucas verliep voorspoedig met meerdere 2,5 meter bellen richting Tsjechië. Maar toen het terrein begon te stijgen, besloot Lucas richting het mooie weer te vliegen, wat niet werkte zoals verwacht. Onder Leipzig vloog hij terug naar Bad Frankenhausen, waar het grijze dek weer terug was. Bijna had hij buiten moeten landen, maar volgens Lucas was het “pure magie” onder zijn vleugels waardoor hij thuis kwam.
bekijk de vlucht
CAT Reinier & Rene – 530 km
Rene moest even wennen aan de vele directe aanwijzingen van Reinier, maar kon hier snel op inspelen door flinke scheten te laten. Ondanks de donkere koers naar Jena, deden alle cumuluswolken het goed, al was het maar een halfje. Na Dresden werd het weer steeds beter en konden ze zelfs twee keer de Rennstrecken afvliegen. Op de radio hoorden ze dat ze de rest van de club flink hadden opgejut om ver te vliegen. Rond 5 uur meldden enkele kisten dat ze nog veel te ver van huis waren.
bekijk de vlucht
CL Geert – Lokaal
Geert vond dat het er in het westen goed uitzag. Hij probeerde nog even achter Bas aan te vliegen die ook deze kant op ging. Eenmaal onder het wolkendek uit, in het blauw, was het helaas niet veel beter. Na een korte omweg naar het zuiden was hij gelukkig weer terug op het veld.
DU Bas – 350 km
Bas was een van de weinigen die naar het zuidwesten vloog, richting het Thüringer Wald. Daar ging het erg goed. Hij vond een mooie convergentielijn waar hij flink wat kilometers kon maken.
bekijk de vlucht
QV Jeroen & Olaf – Lokaal
Op instructie van het weerbericht gingen Jeroen en Olaf richting Jena. Jena, voor wie het nog niet weet, is altijd een slecht idee. Ook deze keer werkte het niet en moesten ze terug krabbelen. Zoals ze zelf zeiden: “verkeerde hoek, veel geleerd, en misschien morgen weer, als Olaf mag blijven.”
Dag 3
H6 Erwin & Marco – 130 km
Erwin en Marco gingen als laatste met de sleep weg. Helaas waren de cumuluswolken toen al verdwenen, dus moesten ze op een riggel en een bomenrij wegkomen. Onderweg bleek de thermiek minimaal, waardoor ze ten zuiden van Leipzig besloten om om te draaien. Terug bij het veld hebben ze nog wat vrilles geoefend en, omdat er nog te veel hoogte over was, hebben ze ook wat loopings gemaakt.
H8 Bob – 190 km
Bob vertrok ook met een sleep en kon direct achter de Wilga thermieken. Voor het eerst mocht hij gebruik maken van de motor achterin de kist, die hij boven het veld heeft getest. Het plan was om met een aantal kisten richting Jena te vliegen, maar dit viel tegen. Dankzij opgewarmde dorpskernen en zonnepanelen kon hij toch terugkomen.
H7 Kees
Na een sleepstart klom Kees tot 1000 meter en vertrok richting het noorden. Hij had zichzelf als doel gesteld om minimaal 50 km te vliegen, maar de terugweg bleek lastig door het gebrek aan cumuluswolken. Op 20 km van huis vond hij nog een trekker die wat stijgende lucht opleverde, maar na enkele kilometers moest hij de kist toch buiten in een veld landen.
H2 Willem – 146 km
Nadat iedereen was weggesleept, bleef er één kist over om aan de lier te vertrekken: Willem. Inmiddels waren de meeste kisten en wolken verdwenen. Na wat vertrouwen te hebben opgebouwd in de blauwe thermiek, besloot hij toch richting het zuiden te vertrekken. Bij vliegveld Bad Langensalza, op 50 km afstand, keerde hij om en kon dankzij wat drukke dorsmachines terugkomen naar het veld.
H9 Jimmy & Niels – 337 km
Het plan van Jimmy en Niels was om naar het Thüringer Wald te vliegen. Via de kortste route richting het zuidwesten bereikten ze het onder de laatste cumuluswolken. Eenmaal daar vonden ze een mooie wolkenstraat, die ze twee keer hebben afgevlogen. In het oosten vonden ze goede thermiekbellen tot 2100 meter, waardoor ze nog naar Tsjechië en Erfurt konden vliegen voordat ze terugkeerden naar huis.
CAT Reinier & René – 500 km
Reinier en René vertrokken vroeg en zetten koers naar Tsjechië. Via de radio hoorden ze over een convergentielijn, maar deze viel tegen. Toch ging het boven het Harz-gebergte goed, waardoor ze de driehoek konden sluiten en er een mooie 500 km-vlucht van maakten.
QV Jeroen & Lucas – 316 km
De vlucht van Jeroen en Lucas was een uitdaging in de blauwe lucht, waarbij de cumuluswolken steeds verdampten. Alles in het zuidwesten was slecht, maar uiteindelijk vlogen ze nog over het Harz-gebergte waar ze wat cumuluswolken tegenkwamen. Jeroen heeft in ieder geval veel geleerd van Lucas tijdens deze vlucht.
DU Bas – 244 km
Bas vloog naar het oosten en wist net aansluiting te vinden met de cumuluswolken, wat hem in staat stelde om richting het Thüringer Wald te vliegen. Daar kon hij veel snelheid maken en flink wat kilometers afleggen.
CL Geert – 130 km
Het plan om samen met de H6 op te vliegen bleek lastig. Toch wist Geert nog 50 km naar Weimar te vliegen, waar de thermiek beter was. Uiteindelijk besloot hij om hier om te keren en terug te vliegen naar huis.
8 Augustus 2024 – Dag 5
De vijfde dag van het prestatiekamp begon met een grauwe lucht. Reinier zag in de verte wat cumuluswolken en besloot snel te vertrekken, want alles aan de horizon is binnen glijbereik. Toen de CAT van huis was, begon het al snel te regenen en wachtten de overige clubleden de uitgestelde briefing af.
Tijdens de briefing vertelde Sven dat er golf te vinden was achter het veld. Als je deze golf kon vinden, was het mogelijk om tot grote hoogte boven de wolken te stijgen. De Wilga, ons trouwe sleepvliegtuig, had echter een kleine reparatie nodig, dus de zoektocht naar de golf moest vanaf de lier plaatsvinden.
H7 Jens
Jens had er zin in en hoopte stiekem de golf te vinden. Hij vertrok als eerste en wist naast een wolk wat hoogte te winnen, waarbij hij een hoogte van 2015 meter bereikte!
DU Bas
Bas was ook nieuwsgierig en besloot rondom de wolken te vliegen. Hij vloog naast, achter en voor de wolken, met een prachtig uitzicht. Helaas leverde dit weinig op. Bas riep nog over de radio dat hij aan het stijgen was, maar hij vergat te vermelden dat de motor nog aan stond…
H9 Niels & Kees – 99 km
Bij de lierstart ging het aardig, en ze vonden een kleine bel naast het veld. Toen ze zagen dat de H6 moest landen, besloten ze wat hulp in te schakelen van de motor en klommen naar 1000 meter. Ze vlogen noordelijk van het veld in de richting van de magische golf. Ze zagen op de kaart dat Bas goed bezig leek, maar toen dit niet bleek te werken, keerden ze terug naar het veld.
QV Jeroen & René – 100 km
Ook Jeroen en René zagen Bas, en net als de anderen wisten zij niet dat zijn motor nog aan stond. Ze volgden de rest in de zoektocht naar de golf, maar ook zij konden deze niet vinden. Toch vonden ze dat ze onverwachts een fijne avondvlucht hadden gemaakt.
CAT Reinier & Jimmy – 350 km
Reinier en Jimmy waren al een stuk eerder vertrokken. Het was even lastig met een lage basis en wat regen, maar de thermiek droeg wel. Eenmaal Erfurt gerond, konden ze via het Thüringer Wald naar het westen vliegen, waar het steeds beter werd. Ze klommen tot 2100 meter in de thermiek en rondden Wasserkuppe, de plek waar het zweefvliegen ooit begon. Terug bij het veld zagen ze de rest van de kisten druk op zoek naar de onzichtbare golf, maar al snel beseften ze dat Bas de groep voor de gek had gehouden.
H8 Bob
Lekker gevlogen, mand.
H6 Lucas & Marco
Lucas vond het wel fijn om eens wat rustiger aan te doen en liet zich lekker rondvliegen door Marco. Ook zij waren twee uur lang geobsedeerd door de golf van Sven, maar konden deze ook niet vinden. Ook zij werden in de maling genomen door de kaketoe (Bas) maar waren tevreden met een leuke lokale vlucht met mooie cumulus.
Voor een volledig overzicht van alle vluchten en meer details, klik hier.