Prestatiekamp 2024 : Week 1

In Geen categorie, Nieuws by Secretaris Vliegclub Haamstede

Elk jaar wordt er vanuit vliegclub Haamstede een zgn. prestatiekamp georganiseerd waarin deelnemers kunnen oefenen met betere thermiek, overlandvliegen en het halen van duur- en hoogteprestaties. Ook dit jaar zijn we weer welkom op Aeroclub Hans Grade in Bad-Frankenhausen, onze vaste uitvalsbasis in oost-Duitsland.

Zaterdag 27 juli: Aankomstdag
Na de demontage van de kisten op vrijdag vertrokken de vliegers zaterdag vroeg in de ochtend naar Bad Frankenhausen. De meesten vertrokken rond 8 sochtends. Maar sommige gingen wel erg vroeg hun bed en vertrokken rond 6 uur. Helaas was het slecht weer en regende het heel de avond. Hopelijk morgen beter weer.

De kisten die dit jaar mee zijn op kamp zijn:
ASK-23 (H2)

-DG-1000s (H6)

-Discus CS (H7)

-Discus 2cT (H8)

-DG-1000T (H9)

De Prive vliegers haken aan met:
-LS4 (AU)
-KA6 ()
-ventus 2ct (DU)
-ASW20(CL)
-duo discus (QV)

Zondag 28 juli: Vliegdag 1

We begonnen de dag al vroeg rond 7:45. De eerste kisten werden al gemonteerd voor het ontbijt, wat ook dit jaar weer bij Simone plaats mag vinden

Na het ontbijt werden de andere kisten in elkaar gezet, schoongemaakt en nagekeken. Om 10:00 zat iedereen klaar voor de briefing, de voorspelling was ‘s ochtends nog niet zo goed maar vanaf 13:00/14:00 zouden we kunnen gaan vliegen.

Om 13:30 ging de eerste kist naar boven.

Het was een dag met veel vluchten

H2
Jort was van plan met de H2 zijn eerste overland te maken. Eerste poging ging niet als gepland maar na de tweede keer lukte het hem toch en heeft hij een overland van 115 km gemaakt.

H6
Sterre heeft haar verkeningsvlucht gemaakt samen met Marco in de DG1000s en bleven 1,5 uur in de lucht. Zij hebben samen het gebied bekeken. Ook heeft Sterre nog een thermisch vluchthe gehad. Later werd de H6 gebruikt door Kirsten, dit waren helaas 2 korte startjes.

H7
Jan ging als eerst naar boven in de discus CS om hem in te vliegen. Hij kwam snel weer terug maar de tweede vlucht had hij meer succes en bleef een uur weg. De H7 werd daarna gebruikt door Matthijs maar hij had minder succes helaas.

H8
Bob ging in de discus 2ct naar boven en bleef 1,5 uur weg. Hierna probeerde hij het nog een keer en heeft toen weer 1,5 uur gevlogen.

H9
Leander en Tijn gingen vol goede moed met de H9 overland. Op de heen weg hadden ze super mooi weer en zijn ze over de grens van Tsjechië geweest, maar toen ze omdraaide om terug te gaan was alles helaas weg en werd het een dure vlucht 😉 desondanks hebben ze toch 422,1 km gevlogen.

KA6
Rens heeft ook leuke vlucht gemaakt van ongeveer 2 uur, hier is hij lokaal gebleven. Maar na 2 uur werd zijn rug 1 met het vliegtuig en is maar terug gekomen.

De privevliegers Lucas(LS4) en Bas(Ventus2ct) hebben ook mooie vluchten gemaakt en waren pas net voor het eten weer terug.

 

Maandag 29 juli: Vliegdag 2
We begonnen de dag weer met een lekker ontbijt bij Simone. Na het ontbijt zijn de kisten weer in elkaar gezet en werd er nog een fanatiek potje frisbee gespeeld. Om 10:00 stonden we allemaal klaar voor de briefing. Het beloofd een mooie dag te worden.

De volgende prestaties zijn gevlogen:

•H2
Kirsten had als doel om haar 5 uur te halen. Ze begon met een 0,5 bel waarna het steeds beter ging. Helaas gingen de wolken eind van de middag weg en was er blauwe thermiek wat het erg lastig maakte. Ze haalde het net niet maar heeft alsnog 4 uur en 50 minuten gevlogen. Mooie prestatie!

•H6
Matthijs ging samen met Geert omhoog en hebben 2 uur gevlogen. Het was een leerzame vlucht. Daarna gingen Sterre en Geert omhoog, hun hadden eerst wat minder succes en bleven een half uurtje weg. Toch probeerde ze het nog een keer en bleven ze 1 uur en 40 minuten weg.

•H7
Jan ging op de discus CS overland. Het begon heel goed met veel cumulus wolken, maar naar mate hij verder kwam waren de wolken weg en werd het toch lastig om terug te komen. Hij heeft een buitenlanding gemaakt.

•H8
Rens ging ook overland op de Discus 2ct(premium discus CS). Hij ging samen met Lucas richting het zuiden, waarna Lucas iets vooruit ging en vertelde dat het er daar toch niet zo goed uit zag. Rens keerde toen terug richting het veld en heeft lokaal nog 1,5 uur gehangen. Rens heeft toch een mooie 144 km gevlogen.

•H9
Eerst ging Sven samen met Marco in de DG1000T met de sleep omhoog. Ze hebben hun motorcheck gedaan en hebben nog een mooie vlucht gemaakt.
Daarna ging Bob samen met Marco omhoog. Zij hebben ook de motorcheck gedaan en hebben daarna nog even de keizer gegroet.

We hebben de dag afgesloten met een lekker ijsje!

Woensdag 30 juli: Vliegdag 3

Na het ontbijt bij Simone zijn de kisten weer in elkaar gezet. We zijn weer om 10 uur naar de briefing gegaan en daar hoorden we dat het een lastige dag zou worden. Er zou namelijk wederom blauwe thermiek zijn.

De volgende prestaties zijn gevlogen:

H2:
Jort is met de H2 naar boven gegaan om een overlandje te maken. Helaas was het erg lastig weer en zat er veel dalen. De enige plekken waar het steeg waren de combines. Hij had bij elke combine geluk maar helaas was de laatste wat minder goed en moest hij 30km uit landen in een mooi graanveld.

H6:
De H6 werd wederom gedeeld door Matthijs en Sterre. Sterre ging als eerst naar boven met Marco en heeft toen bijna 2 uur gehangen! Hierna ging Matthijs het proberen en kwam na een uurtje weer terug. Toen heeft Sterre het om 17:00 nog een keer alleen geprobeerd en heeft toen nog tegen alle verwachtingen in 3 uur gevlogen!

H7:
Sven mocht op de H7 een overlandje maken en is met sleep omhoog gegaan. Hij is toen met Tijn naar het Zuid-Oosten gevlogen. Het ging op het begin nog goed maar uiteindelijk raakte hij Tijn kwijt en werd het weer erg slecht. Hij heeft toen helaas in een akker moeten landen na 138km. Hij heeft uiteindelijk 3 uur en 36 minuten gevlogen maar door een ongelukje met de ophaalploeg heeft hij nog 4 uur moeten wachten tot hij werd opgehaald.

H8:
Tijn mocht vandaag ook overland. Hij is met Sven opgetrokken en heeft ook moeite gehad. Hij was Sven uiteindelijk kwijt en moest toen door een TMZ vliegen om terug te komen. Toen hij daarna weer naar zijn eigen frequentie ging hoorde hij van Lucas dat Sven was buiten geland en is hij alleen door gegaan. Hij heeft het terug gehaald naar het vliegveld en heeft in totaal 4 uur en 7 minuten gevlogen en 205,6 km afgelegd. Netjes!

H9:
De H9 ging vandaag met Bob en Leander naar boven. Net als de anderen was het lastig om boven te blijven en is de motor toch bijna in gebruik genomen. Gelukkig hebben ze het op het randje terug gered en hebben nog een mooie vlucht gemaakt!

Ook de privé vliegers hebben spannende vluchten gemaakt met een paar uitgraaf acties.

In de avond is er lekker gegeten bij Simone. Helaas had Kirsten haar groenten weer niet opgegeten.

Woensdag 31 juli: Vliegdag 4

De dag begon warm en blauw. Na de briefing werden de kisten klaargemaakt en vertrokken de eerste rond 11:45 naar boven. Het zou een mooie dag worden en de verwachting was dat de thermiek tot 2700 m zou komen.

Bas had als idee om met heel de groep dezelfde kant op te vliegen. Hij heeft dus voor ons een opdracht gemaakt en die hebben we bijna helemaal uitgevlogen.

De volgende vluchten zijn gevlogen:

H2:
Neeltje ging met de H2 omhoog en het was voor haar de eerste dag. Ze is ruim lokaal gebleven, haar eerste vlucht was erg kort dus ze heeft het nog een keer geprobeerd. Haar tweede vlucht is ze anderhalf uur weg gebleven en heeft dus toch nog een mooie vlucht gemaakt!

H6:
Matthijs en Geert-Jan gingen in de H6 naar boven om de opdracht van Bas uit te voeren. Ze zijn met de sleep omhoog gegaan en dat was voor Matthijs de eerste keer. Uiteindelijk hebben ze een mooie vlucht gemaakt en hebben ze 150km gevlogen in 2,5 uur!

H7:
Jan is op de H7 naar boven gegaan om mee te vliegen aan de opdracht. Hij heeft dezelfde route gevlogen als Matthijs en heeft ook iets meer dan 2,5 uur gevlogen. Hij is expres naar beneden gekomen omdat de weersvoorspellingen niet goed zouden zijn maar gelukkig is alles langsgegaan.

H8:
Rens ging op de H8 en vloog ook mee met de groep. Het was een mooie vlucht en kwam vrij vlot weer bij het veld aan. Toen had hij door dat hij zijn 5 uurtje kon halen en is hij met Lucas en Bas meegevlogen richting het zuiden. Helaas werd het weer erg slecht en was hij Lucas en Bas kwijt. Hij heeft dus helaas moeten buitenlanden 12 km van het veld. Ook heeft hij helaas zijn 5 uurtje op 15 minuten niet gehaald.

H9:
Kirsten en Marco gingen samen op de H9 en zijn ook met de sleep omhoog gegaan. Het was eerst lastig om wat op te pikken maar uiteindelijk toch een 3 meter bel gevonden en mee gegaan met de rest. Nadat de straten ophielden en iedereen terug ging zijn ze toch nog even doorgevlogen. Uiteindelijk toch terug gevlogen en nog even de keizer gegroet. Toch een mooie vlucht gemaakt van 4,5 uur en 250 km.

Nadat iedereen weer veilig op de grond stond hebben we na deze geslaagde dag weer avond gegeten bij Simone.

Donderdag 1 augustus: vliegdag 5

We begonnen de dag weer erg warm. Deze keer zouden we vanaf de 08 baan starten in plaats van de 240. Het beloofde een mooie dag te worden en zouden om 12:00 starten.

De volgende prestaties zijn gevlogen:

H2
Sterre had vandaag de ASK-23 om haar 5 uurtje proberen te behalen. Het begon laag van de kabel waarna ze wel een mooie bel vond en steeds hoger kwam. Na 4 uur werden de cumulus wolken steeds minder en kwam ze Lucas tegen. Ze hebben nog 45 min op een 0,5 gedraaid. Toen kwam het slechte nieuws van beneden dat ze naar beneden moest komen vanwege de verwachten regen en wind. Ze heeft 4 uur en 49 min gevlogen, en 51 km afgelegd.

H6
Neeltje ging samen met Marco in de DG-1000 met de sleep omhoog. Ze gingen eerst naar het noord oosten maar dat werd later weer wat slechter en zijn ze de Hartz in gegaan. Ze hebben er een mooie vlucht van gemaakt en hebben 150 Km gevlogen

H7
Jort ging voor zijn eerste overland op de discus CS. Hij ging noordelijk richting Ballenstedt. Daarna heeft hij nog lokaal gehangen boven het veld. Hij heeft er een mooie vlucht van gemaakt en heeft 150 km gevlogen.

H8
Sven had vandaag zijn eerste overland op de Discus 2cT-. Na 1,5 uur gewacht te hebben op de sleep begon de vlucht dan eindelijk. Eerst richting het Noord-Oosten, maar dat ging niet zo goed. Na wat graven naar het Zuiden, tot de CL opriep dat de Hartz goed was. Hier naartoe vliegend werd dat ook langzaam minder. Op de terugweg nog een keer moeten uitgraven om de Kyffhauser over te komen. Uiteindelijk 178km gevlogen en 2,5 uur op pad.

H9
Eerst ging Tijn samen met Marco op de DG-1000T voor de motorcheck. Daarna gingen Bob en Tijn samen overland. Ze gingen net als de rest ook richting het noordoosten, toen werd er verteld dat de Hartz het enorm goed zou doen dus gingen ze die kant op. Dit viel helaas erg tegen en keerde ze weer terug richting Bad Frankenhausen. Ze hebben alsnog een mooie 170 km gevlogen!

QV
Jan ging samen met leander overland. Zij gingen ook richting het Noord-oosten en gingen ook richting het veel belovende Hartz. Dit was toch niet zo goed al gedacht en zijn ze weer terug gegaan richting het veld. Ze hebben een mooie 130 km gevlogen!

We sloten af met een mooie zonsondergang!

Vrijdag 2 augustus: vliegdag 5

De dag begon regenachtig en grijs. Na de briefing werd duidelijk dat er voorlopig nog niet gevlogen zou worden maar in de middag zouden er toch een paar sleepstarts gemaakt worden.Bob heeft zijn sleepaantekening gehaald. Rens, Leander en Jan hebben hun aantekening geldig gehouden.

In de middag gaf Bas nog een les over overland vliegen.

We sloten de dag af met de bbq bij Simone en zijn er nog leuke kampcadeautjes uitgedeeld. Het was een geslaagd kamp met vele leerzame en leuke vluchten!