Prestatiekamp 2023 : Week 1

In Geen categorie, Nieuws by Secretaris Vliegclub Haamstede

Elk jaar wordt er vanuit Vliegclub Haamstede een zgn. prestatiekamp georganiseerd waarin deelnemers kunnen oefenen met betere thermiek, overlandvliegen en het halen van duur- en hoogteprestaties. Ook dit jaar zijn we weer welkom op Aeroclub Hans Grade in Bad-Frankenhausen, onze vaste uitvalsbasis in Oost-Duitsland.

Zaterdag 22 juli : Aankomstdag

Nadat op vrijdag alle kisten gedemonteerd waren was het voor sommige na een korte nacht tijd om te vertrekken naar Duitsland. Sven en Matthijs vertrokken al om 4 uur. Zo kwamen de eerste om 11 uur al aan op Bad-Frankenhausen. Het weer was warmer dan verwacht, maar echt thermisch was het niet. Zo hebben we de kisten toch maar gedemonteerd gelaten voor de eerste dag.

De kisten die mee zijn dit kamp zijn:

      • ASK 23        (H2)
      • Discus CS    (H7)
      • Discus 2cT    (H8)
      • Dg-1000S    (H6)
      • Dg-1000T.   (H9)

Ook sluiten er nog een aantal privé vliegers aan met:

  • Ventus T             (CT)
  • ASW 20              (CL)
  • Duo Discus T.   (QV)
  • Ventus 2ct.        (DJ)

Zondag 23 juli : Vliegdag 1

De dag begon niet heel optimistisch, de weersvoorspellingen waren wat wisselvallig. Na het ontbijt besloten we de briefing eerst af te wachten voordat we de kisten zouden monteren. Bij de briefing hoorde we dat de wind 25 km/h met vlagen tot 50 km/h zou worden, aan het begin van de dag nog wel kans op thermiek. Zo hebben we alle kisten wel gemonteerd en zijn er nog leuke vluchtjes gemaakt.

 

Monteren van de kisten.

  • Duco mocht vandaag zijn eerste vlucht maken of EDOF, zijn woorden waren “het was anders en ik miste de vuurtoren.” Verder was het een leuke eerste vlucht van een mooie 12 minuten.
  • Ook Matthijs had zijn verkenningsvlucht, hij heeft bijna een uur kunnen vliegen en nog tot 1000 meter geklommen.
  • Kirsten had de laatste verkenningsvlucht, dit was een vlucht van 10 minuten en een uitdagende final in de Dg-1000S. De conclusie van de vlucht was ” Kort, turbulent, dalen, huilen, erg jammer.” – Kirsten
  • Leander en Niels mochten samen op de Dg-1000T. Ze hebben een uur en 18 minuten gevlogen. Op de terugweg hebben ze de motor nog voor een minuutje getest 😉
  • Tijn had vandaag de Discus CS, hier heeft hij precies 8 minuten gebruik van gemaakt. Het was een turbulente en uitdagende vlucht met aardig wat dalen.
  • Sven had de 23 vandaag, hij heeft er nog een mooie vlucht van gemaakt. Hij heeft 1 uur en 4 minuten gevlogen en tot 1000 meter geklommen.
  • Geert begon de dag nog optimistisch met de CL, zo heeft hij 26 minuten kunnen vliegen. Zijn plan op overland eindigde helaas toen hij 40 km/u tegenwind had.
  • Marco vertelde als laatste dat hij het een uitdagende dag vond, de wind was vlagerig wat vooral de final en landing aan het einde van de vliegdag het gevaarlijk maakte. Toch heeft Marco het meest van iedereen gevlogen met 1 uur en 36 minuten!

Marco besloot om 13.00 dat we wat mogelijk was vandaag er uit hadden gehaald en toch maar alles moesten gaan opruimen. De kisten in de hangaar zetten ging op het tempo van de Duitsers, maar ook op de gewaagde manier van de Duisters.

Na het eten bij Simone heeft Wim zijn skills nog laten zien bij het spelen van Cup!

Maandag 22 Juli : Vliegdag 2

Bij het ontbijt waren de verwachtingen voor de dag niet zo positief, vooral veel regen en weinig thermiek. Bij de briefing waren ze iets optimistischer, alleen tussen 3 en 4 zou het niet vliegbaar zijn. Zo werden alle kisten in elkaar gezet en uit de hangaar gehaald. We zouden het gewoon aankijken en proberen. Uiteindelijk was het wisselvallig weer, zo zijn er mooie prestaties gevlogen maar helaas ook minderen vluchten.

  • Duco mocht de 23 vandaag delen met Wim, Duco heeft er een mooie vlucht van kunnen maken. Hij had gelijk vanaf de lier een mooie bel die hem naar 900 meter bracht. Wel maakte hij het spannend op circuit door weinig marge en hard dalen. Uiteindelijk zijn dwarswindbeen maar overgeslagen en een lage final gemaakt.
  • Wim had helaas minder geluk, door het wisselvallige weer en verkeerde timing mocht hij precies naar boven toen het weer net wat minder was. Zo waren het dus twee korte vluchten.
  • Jimmy en Willem hadden samen meer geluk, ze mochten op de Dg-1000T. Na wat moeite met wegsteken hebben ze toch een mooie overland kunnen maken van 316 km richting het ZW.
  • Rens ging een poging maken op een overland met de CS, dit is gelukt! Een overland van 70Km met veel uitgraven en draaimolens die toch wel erg dichtbij kwamen. 
  • Willemijn en Geert mochten samen op de Dg-1000S. Helaas zat het weer niet mee en lukte het Geert-Jan niet om de kist boven te houden. Zo stonden ze na 18 minuten weer aan de grond. Aan het eind van de dag probeerde ze het nog een keer, dit keer met afgeplakte instrumenten. Hier heeft Geert niet zo veel naar gevraagd aangezien hij zelf vloog, tot het moment dat Willemijn aangaf dat ze toch lager zaten dan de bedoeling was. 
  • Kirsten mocht het daarna met Geert proberen op de Dg-1000S, dit was een groter succes, zij zijn 1,5 uur boven gebleven. Hier hebben ze Vrilles en spiraalduik gedaan.
  • Tijn had vandaag de H8, hij heeft het twee keer geprobeerd, in totaal heeft hij 40 minuten gevlogen. Hierna besloot hij Sven een kans te geven om boven te blijven…
  • Sven mocht dus ook nog een poging wagen op de H8, na het ontkoppelen vloog hij zo een bel in. Hij heeft hem in een keer doorgedraaid tot 1400 meter. Zijn woorden waren “Ik snap niet waar de rest zo veel moeite mee had”
  • Marco mocht vandaag van Geert-Jan op de CL. Toch had Marco ook moeite met wegkomen en wat momenten met laag zitten. Toch heeft hij er een mooi rondje van gemaakt van 350 km en 5 uur en 30 minuten. Bij thuringerwalt Voelde hij zich toch erg eenzaam en besloot zich om te draaien. 
  • Lennart besloot vandaag rustig aan te doen. Hij wachtte het weer af, toen het weer er positiever uitzag heeft hij toch zijn kist gepakt. Hij heeft nog gezellig een stukje met Marco opgevlogen maar daarna toch alleen doorgegaan. Zo heeft hij een vlucht van 250km gemaakt en 4 uur gevlogen. 
  • De QV ging voor de bui uit richting het zuiden naar de Hartz, zo hebben ze zichzelf om de bui heen gevlogen. Ze hebben 160 km gevlogen in 3,5 uur.
  • Bas ging vandaag voor het eerst op zijn privé kist, de Ventus 2ct. Hij heeft lokaal gevlogen en 173 km afgelegd. In zijn eigen woorden heef hij “Lekker buiten gespeeld”.

De kisten waren allemaal oprijd opgeruimd voor de onweersbui die om 6 uur over het veld trok. Daarna klaarde het op met een prachtige regenboog.

We binnen bij Zum Heideblick zo hadden Jimmy en Simone het weer erg gezellig 😉

De avond werd mooi afgesloten met een potje frisbee en prachtige wolken!

 

Dinsdag 25 Juli : Vliegdag 3

De ochtend begon erg treurig, bij het opstaan was de lucht al donkergrijs. Na het ontbijt gingen we naar de briefing om aan te horen wat de verwachtingen voor vandaag zouden zijn. Dit was niet heel positief, de verwachting was dat het in het Noorden goed zou worden maar dat het op het velt matig thermisch zou worden. Toch besloten we de kisten te monteren en te kijken of het beter zou worden later in de ochtend. Om 11 uur gingen de eerste met de sleep omhoog. Uiteindelijk zijn er toch nog prestaties gevlogen.

  • Jens ging als eerste naar boven met de H8. Het was moeilijk wegkomen, na een uur boven het velt te hebben geprobeerd heeft hij toch maar de motor getrokken en naar het Noorden van de Hartz. Door de regen werd het terugkomen toch lastig ook met motor. Na 315 km heeft hij toch de kist in een akker neer moeten zetten.
  • Niels en Kirsten gingen na Jens omhoog met de H9, ook zij hadden moeite met wegkomen door veel dalen en dreigende regen. Zo zijn zij ook met de motor weg gestoken. Het eerste stuk zijn ze achter de H8 aangevlogen en daarna toch naar het oosten gestoken. Ook voor hun werd het lastig om terug te komen, met 45 motor minuten hebben ze het veld ondanks de regen terug gehaald. Ze hebben uiteindelijk 4,5 uur gevlogen!
  • Leander mocht het ook proberen op de CS, dit was helaas een minder groot succes. Na een mooie sleep stond hij na 11 minuten weer op de grond.
  • Wim en Marco gingen met de 1000S ook nog een sleepstart maken. Dit was toch weer lastig en inkomen. Hun start duurde gelukkig precies een minuut langer dan die van Leander !

Na het vroeg eindigen van de vliegdag gingen sommige vissen, sommige lezen en andere slapen. Na fors wat regen had het water zich verzameld boven op de tent, zo had Willem zijn eigen manier van putten bedacht voor Sven.

De avond werd afgesloten met een kampvuur! Het hout werd op een creatieve manier naar de vuurplaats gebracht.

 

Woensdag 26 juli : Vliegdag 4

Vandaag zou een beter dag worden dan voorgaande dagen volgens de voorspellingen. Zo bleek ook bij de briefing dat na een bui om half 12 het thermisch zou worden! Richting het Noorden zou het het beste worden. Zo gingen na de bui alle kisten in elkaar en Sven vulde zelfs de CS met water! Het is uiteindelijk een hele goede dag geworden.

  • Geert-Jan ging op pad met de CL vandaag. Aan het begin was het nog wat uitdagend om wat op te pakken, maar eenmaal hoog werd de thermiek alleen maar beter. Zo is hij naar Nordheim gestoken en daarna naar Gottingen. Het was een rustige vlucht en ook zijn eerste echt fijne vlucht van het seizoen!
  • Lennart ging met de CT ook op pad. Hij is langs het noorden van de Hartz gegaan en heeft een vlucht van 190 km gemaakt.
  • Bas ging het ook wagen met de DJ. Hij vloog het eerste stuk op met Leander richting het noorden. Over de Hartz ging toch moeizaam. Hij besloot verder te vliegen naar het noord-westen hier moest hij om de buien heen vliegen. Hij is nog doorgevlogen tot Keuten. Uiteindelijk is het een vlucht van 306 km geworden.
  • De QV ging ook weer op avontuur met Renee en Jeroen. Ook zij gingen eerst over de Hartz en dan richting het westen. Ook zij moesten de buien maar zien te ontwijken. Hier besloot Jeroen dat een LX helemaal niet nodig is en zette deze (per ongelijk) uit. Daarna zijn ze naar het noorden gestoken en hebben daarna nog even boven het veld gehangen. Het was een vlucht van ongeveer 300 km.
  • Willemijn mocht vandaag als eerste op de Dg-1000S samen met Marco. Wederom met afgeplakte instrumenten. Na een half uurtje mochten de plakkers er toch vanaf. Zo vond Marco dat het eigenlijk beter ging met plakkers dan zonder. Ook hebben ze geoefend met Mcready vliegen. Daarna mocht ze nog een start op de 23 maken. Dit was een start van bijna 2 uur en tot 1500 meter.
  • Matthijs mocht na Willemijn op de Dg-1000S met Marco. Zij hebben bijna 3 uur gevlogen samen. Ze zaten na 1,5 uur toch wel erg laag boven de uitgraving en hadden de buitenlanding al bijna ingezet tot ze gelukkig toch nog een belletje kregen. Zo hebben ze nog wat vrilles gedaan.
  • Leander mocht met de 2ct, hij ging eerst richting het noorden en stak daarna door naar net westen, waar ook hij de regen moest ontwijken. Het was op gegeven moment toch nog flink uitgraven samen met Bas die toch wel een stukje hoger zat. Uiteindelijk een vlucht van 337 km.
  • Jimmy en Tijn hadden vandaag de Dg-1000T. Als eerste waren ze naar het noord-oosten richting Berlijn gestoken. Bij 100 km uit stond er een prachtige straat klaar richting het veld. Eenmaal bij het veld stond er nog een straat richting het westen. Deze hebben ze toch ook maar meegepakt. De vlucht was 500 km en met een gemiddelde snelheid van 92 km/h
  • Sven ging vandaag en overland maken op de CS. Ook hij ging richting het noord-westen en stak daarna over de Hartz. Daar werd het weer slechter en besloot hij naar het oosten te gaan. Helaas was de thermiek hier niet beter. Na een poging tot uitgraven heeft hij toch zijn kist in een akker in Hasselfelde moeten neerzetten.

Na het eten werd er weer gefrisbeed, gevlogen en ook van de step van Jens werd weer goed gebruik gemaakt. Het was al snel duidelijk dat het weer voor de volgende dag alleen maar regen zou zijn. Zo heeft ook de DDI zichzelf maar uigeroosterd.

 

Donderdag 27 juli : Vliegdag 5

Zoals verwacht was het weer vandaag erg slecht. Zoals voorspelt heeft het de hele dag geregend. Zo kwamen er dus alternatieve plannen. Sommige gingen naar het dorp, andere naar het panorama museum en andere hebben de hele dag in bed gelegen.

Het avondeten was zoals gewoonlijk weer bij Simone, alleen wilde Kirsten haar groenten niet opeten. Zo hielp Geert-Jan hier even mee.

Vrijdag 28 juli : Vliegdag 6

De verwachtingen voor vandaag waren gelukkig positiever dan gister. We besloten dus ook gewoon te gaan vliegen. Er zou redelijke thermiek zijn maar wel met dreiging van regen. Alle kisten werden in elkaar gezet en om 12 uur ging de eerste omhoog. Zelfs vandaag zijn er nog mooie prestaties gevlogen.

  • Duco had als eerste de H2. De thermiek was wat moeilijk op te pakken maar zag een Duitse kist in een bel draaien en pakte hier dus ook thermiek op. Wel vlogen de Duitsers hem uit de bel, toch heeft hij de bel tot 1000 meter uitgedraaid. Hij heeft uiteindelijk 42 minuten gevlogen.
  • Kirsten mocht daarna op de H2. Zij had alleen minder geluk, vanaf het loskomen van de lier tot de landing was het alleen maar -4 dalen. Zo stond ze na 5 minuten weer op de grond. De tweede poging was 6 minuten met constant -3 dalen. Hierna was ze er dus ook klaar mee.
  • Tijn ging met de CS een poging doen op een overland. De thermiek begon goed en tot 900 meter en stak richting Sangerhausen. Hier trok het dicht en heeft hij zich 2x goed moeten uitgraven. Toch heeft hij het terug gered naar het veld. Hij is 17 km uit geweest.
  • Niels ging met de H8 aan de sleep omhoog. Ook bij hem begon de thermiek goed. Hij stak als eerste naar Eisenhach, hier werd de thermiek al slechter en werd het al uitgraven. Hier besloot hij om te draaien en naar Airfurd te steken. Hier was de thermiek helaas op, zo moest hij zijn buitenlanding echt inzetten wegens een motor die niet gebruikt kon worden. Uiteindelijk is het een overland geworden van 130 km en de buitenlanding was 30 km van het veld.
  • Willem en Geert-Jan gingen in de H6. Ze hebben ruim lokaal gevlogen. Aan het begin van de vlucht hebben ze makkelijk straten kunnen vliegen. Daarna werd het toch lastiger en werd het nog uitgraven ook. Ook was te zien dat er een grote bui richting het velt trok.
  • Daarna mocht Leander nog een start maken op de H6 met Quiryn (vriendin). De thermiek was zwak dus was het heel veel draaien tot ze wat hoger zaten. Dit waardeerde Quiryn haar maag toch net wat minder. Zo kwamen ze na een half uur weer beneden met een gevuld Transavia zakje 😉
  • Bas zijn samenvatting van vandaag was boren en graven. Het eerste stukje heeft hij met Tijn gevlogen, daarna doorgestoken naar Geutingem. Daarna weer terug naar het veld en langs de Hartz. De terugweg was lastig. Hij heeft deze vlucht helaas zijn motor ook moeten gebruiken. Het was een overland van 242 km.
  • Rens mocht met Marco mee in de H9. Rens gaf aan Marco nog nooit zo chagrijnig te hebben gezien. De wolken zagen er namelijk allemaal veelbelovend uit, maar deden niks. Ook deze vlucht begon goed en eindigde uitdagend. Eerst zijn ze naar het westen gestoken en daarna naar het oosten. Ze hebben zich 5x moeten uitgraven waarvan 2x met motor.

Bij het schoonmaken van de kisten kwam de verwachtte stortbui toch echt. Zo werd er geschuild onder de vleugel.

De avond werd traditie getrouw afgesloten met een BBQ bij Simone. Het was een kamp met helaas matig weer. We hebben alles wat er in zat er zeker uitgehaald . Wel was het een onwijs gezellig kamp wat de pijn iets verzachtte 😉