Zaterdag 30 Juli: Aankomstdag
Nadat de deelnemers van kamp 1 waren vertrokken druppelde langzaam de deelnemers van kamp 2 binnen. De tenten werden opgezet en er is daarna lekker gebarbecued op het vliegveld.
Zondag 31 Juli: Vliegdag 1
Nadat de H2, H7 en 2J al om 08:00 uur gemonteerd stonden is er bij Simone zoals gewoonlijk lekker ontbeten. Ondertussen konden de kisten die in de hoezen stonden drogen na een vochtige nacht. In de ochtend hing er hoge bewolking die vrij lang bleef hangen. Om 12 uur ging de eerste kist omhoog met de Wilga. Het was voor een aantal vliegers lastig wegkomen, maar sommige vliegers kregen een voorkeursbehandeling van de sleepvlieger en werden meteen in een goede bel afgezet. Het was een wat moeilijkere dag waar de thermiek niet altijd wilde meewerken, maar al met al een leuke dag!
De prestaties van vandaag:
- Kees heeft met de H2 twee vluchtjes gemaakt vandaag. Ruim lokaal met een vliegtijd van 3 uur en 45 minuten. Hij heeft ook even geproefd van het goede dalen bij de landing;)
- Jort heeft met de H3 lekker ruim lokaal gevlogen. In het begin heeft hij met Geert-Jan opvlogen. Toen ging het niet heel hard omhoog😉. Een mooie vlucht van 2,5 uur en 15 km uit.
- Jan en Luuk hebben op de H6 gevlogen die aan het begin wat moeite hadden om boven te blijven. Bij de tweede vlucht ging het goed en hebben ze ruim lokaal gevlogen met een duur van 3 uur en 21 minuten.
- Leander is met de H7 overland gegaan richting het oosten boven Leipzig en vervolgens in de richting van Oschersleben gestoken. Het duurde even om weg te komen maar uiteindelijk een mooie vlucht gehad van 5 uur en 260 km.
- Bas heeft met de H8 een mooie FAI driehoek gevlogen. Op een vrij lastige dag had bas het gas er goed op. 342 km gevlogen met een gemiddelde snelheid van 90km/h!
- Geert-Jan en Marco vlogen vandaag op de H9. Voor Geert-Jan was het weer eens wat anders dan de CL. Hij heeft een motor check gehad en een mooie vlucht gemaakt ondanks de moeizame bellen. Het was een leerzame vlucht voor Geert-Jan, hij weet nu in ieder geval waar de Keizer staat .😉
- Ad heeft met de 2J een mooie overland gemaakt richting Leipzig en Jena. Bij Jena zag het er vrij blauw uit en is toen via Erfurt terug gevlogen. Hij heeft erg genoten van de vlucht met een mooie 195 km!
- Sonja heeft een leuk vluchtje gemaakt in CL naar Allstedt. Een mooie vlucht van 3 uur en 45 min!
- Lennart heeft in zijn CT een leuke overland gemaakt via Jena, Nordhausen en Köthen. Hij werd na de sleep meteen afgezet in een 3 meter bel. Een mooie vlucht van 250 km in 3 uur en 20 min.
Maandag 1 augustus: “vlieg”dag 2
De dag begon grijs en voorspellingen zagen er niet goed uit. Er waren veel buien in de omgeving. Daarom is besloten om de vliegdag in de ochtend te cancelen. Achteraf bleken er in de middags toch wat mooie thermiekbellen te ontstaan. Helaas hadden toen de lieristen zichzelf al gecanceld met een paar liter bier. Het was vrij warm geworden dus zijn er een aantal mensen afkoeling gaan zoeken bij het water. De dag is afgesloten met een heerlijk ijsje van de ijscoman op het vliegveld!
Dinsdag 2 augustus: Vliegdag 3
De dag begon warm en blauw. De voorspellingen zagen er goed uit en het zou vroeg thermisch worden met blauwe thermiek. Cumulus werden verder naar zuiden voorspeld. Helaas blijkt een weersvoorspelling toch niet altijd uit te komen. Het was moeilijk weg komen en pas later op de dag werd het beter. Eenmaal de oversteek gehaald richting Jena was het weer goed.
De prestaties van vandaag:
- Tim heeft zijn eerste solo overland op de H2 gemaakt! Het was aan het begin wat moeizaam en de groene heuvels kwamen soms toch wel erg dichtbij. Uiteindelijk nog naar de noordzijde van Erfurt gevlogen en terug en daarna lekker lokaal gehangen. Het was een leuke vlucht van maar liefst 7 uur. Zijn 5 uurtje en 1000 meter hoogtewinst zijn behaald! Tim werd warm ontvangen op veld.
- Bob had vandaag de H3. Het was lastig weer maar toen hij eenmaal op 1800 meter zat is hij naar het zuidwesten gevlogen richting Erfurt en vervolgens via Weimar terug gevlogen naar het veld. Het was zijn eerste solo overland van 120 km. Een mooie prestatie met een ASK-18!
- Marco en Neeltje mochten op de H6. Ze hadden de weersvoorspellingen gelezen dus begonnen op tijd met de vlucht. Het ging wat moeizaam maar ze maakten wel wat kilometers richting Jena. Nadat een aantal cumulus niet mee wilden werken werd er besloten om buiten te landen. Ze kwamen nét 1 bel te kort om de aansluiting richting het Thüringer Wald (het goede weer) te maken. Neeltje en Marco hadden het veld snel uitgekozen. Er is een mooie buitenlanding gemaakt naast een hooiberg.
- Ook Lucas vertrouwde op de goede weersvoorspellingen. 80 Liter water ging mee in de H7. Na een hoop geprutst op nulletjes met een kist vol water is hij terug gekeerd naar het veld. Na een korte drinkpauze op de grond heeft hij daarna alsnog een mooie vlucht gemaakt van 120 km in 1,5 uur.
- Luuk mocht vandaag voor het eerst op de H8. Na vandaag heeft hij meteen een haat-liefde relatie opgebouwd. De 2cT werkte niet helemaal mee. Hij heeft vier starts gemaakt waarvan de vierde lekker 1,5 uur ruim lokaal gevlogen.
- Nadat Luuk geland was mocht Leander nog even op de H8. Daar werd goed gebruik van gemaakt want hij zag nog wat mooie cumulus bij Jena hangen. Na een goede bel boven het veld is gelukt om de cumulus te halen bij Jena. Daar ging het tot 2300 meter. Een onverwachte mooie vlucht van 141 km.
- Op de H9 mochten Gijsbert en Bas. De eerste 20 km ging goed maar daarna werd het ook moeilijk. Het handige is dat de H9 een motor heeft. Ze zijn naar het goede weer gemotord boven het Thüringer Wald. Een mooie vlucht van 300 km in 5 uur.
- Sonja heeft weer lekker met de CL gevlogen. Het was aan het begin van de middag overal blauw dus is niet meteen weg gestoken. Toen het weer wat beter werd is ze naar Erfurt gevlogen. 3,5 uur gevlogen en 135km gemaakt!
- Ad is met de 2J op tijd gestart. Hij had meteen een belletje en is richting Erfurt gevlogen. Daar loste alles op en na flink zoeken en 3x uitgraven heeft hij de oversteek naar het Thüringer Walt gehaald. Daar zijn mooie kilometers gemaakt. Een topvlucht van 300 km en een duur van 7 uur.
- De CAT met daarin Jeroen en Jens zijn vanuit Terlet naar Bad Frankenhausen gevlogen. Het was overal vrij grijs en hadden gemiddeld 1 m/s stijgen. Jeroen had meteen het gevoel van Haamstedethermiek weer terug. Aan het eind van de middag zijn ze geland en konden ze meteen aan het Duitse bier. Proost!
Woensdag 3 augustus: Vliegdag 4
De dag begon al heet. Er werd een hete en blauwe dag voorspeld. Een aantal zijn daardoor in de ochtend al meteen verkoeling gaan zoeken bij het water. Daarna werden de kisten op hun plek gezet en om half 1 gingen de eerste kisten omhoog. Na de warme vliegdag is er weer heerlijk gezwommen.
De prestaties van vandaag:
- Eerst ging Jort in de H2. Ruim lokaal gevlogen, met een duur van 4 uur. De bellen gingen goed en naar 2000 meter. Na Jort mocht Gijsbert even vliegen om een sleepstart te maken. Hij werd meteen in de goede bel afgezet die naar 1700 meter ging.
- De H2 had een hoop piloten vandaag. Na Gijsbert is Paul op de H2 gegaan en ruim lokaal gevlogen. De omgeving zit nu in ieder geval goed in zijn hoofd geprent.
- Kees heeft met de H3 een kleine overland gevlogen. In totaal 80 km en 5,5 uur gevlogen.
- In de ochtend zijn Geert-Jan en Paul op de H6 gegaan voor een checkvlucht van Paul. Daarna hebben Neeltje en Geert een overland van 110 km gemaakt. Vandaag had ze wel een instructeur die boven de 1000 meter kwam 😉
- Jan heeft een overland op de H7 gemaakt. Eerst in de richting van Jena en daarna naar Nordhausen. Een leuke maar vooral warme vlucht met een afstand van 145km.
- Leander heeft op de H8 gevlogen. Er zat een hoop dalen onderweg maar het is gelukt om de cumulus te halen bij de Tsjechische grens. Daar stonden de cumulus op 3000 meter. Een mooie vlucht van 380 km in 4,5 uur.
- Tim en Marco vlogen op de H9. In het westen van Bad Frankenhausen stonden de mooie cumulus en straten. Daar hebben ze een mooi rondje gevlogen van 420 km om Kassel.
- Ad begon de dag met een C-inspectie voor de ASK-18. Zonder Ad had de 18 niet meer mogen vliegen deze week. Bedankt Ad! Daarna zou hij een kort vluchtje maken op de 2J. De vlucht begon met een wilde sleep van Horst. Eenmaal boven zag hij toch wel mooie cumulus in het noorden staan. Uiteindelijk is het alsnog een vlucht van 5,5 uur geworden en 325 km!
- Sonja heeft een mooi vluchtje gemaakt van 190km met de CL. Richting het Harz en daarna naar Ballenstedt gevlogen.
Donderdag 4 augustus: Vliegdag 5
Vandaag werd er goede thermiek voorspeld. Dag begon strak blauw en vanaf 13:00 uur ontstonden de eerste cumulus. De bellen gingen tot wel 3000 meter en het bleef lang thermisch! Dit is ook te zien aan de prestaties.
- Bob heeft een overland gemaakt op de H2. Het was nog even werken bij Eisenach maar verder heeft hij lekker hoog gezeten tot flightlevel 97! Een mooi rondje om Erfurt heen van 215 km.
- Luuk heeft zijn eerste solo overland op de ASK18 gemaakt! Het was even werken om weg te komen maar daarna ging goed. Aan de zuidkant van het Harz gevlogen, 68 km uit en daarna weer terug gevlogen.
- Bas en Paul mochten op de H6. Voor de vlucht is het plan uitgezet om eerst in de richting van Rudolstadt te vliegen en vervolgens om Leipzig terug. Dit plan is netjes rond gevlogen. Het laatste stuk van de vlucht was het nog wel zoeken naar stijgen om Bad Frankenhausen terug te halen, maar uiteindelijk kwamen ze mooi aan op 400 meter. Een vlucht van 483 km en 82 km/h gemiddeld.
- Op de H7 vloog Tim ruim lokaal. Nadat de problemen op de lier waren opgelost kon hij om 2 uur eindelijk vertrekken. Op 3000 meter hoogte wordt ruim lokaal toch wel héél ruim lokaal. Hij is 80 km uit geweest en heeft 340 km gevlogen! Het was tot laat thermisch en daar heeft hij goed gebruik van gemaakt. Hij had van boven een mooi uitzicht op de barbecue bij Simone. Om half 9 s ’avonds is hij geland!
- Marco heeft op de H8 vlogen. Na een turbulente sleep is hij eerst naar Kelbra gestoken en daarna richting de Tsjechische grens bij Bayreuth. Toen weer terug gevlogen naar het noorden. Het was een top vlucht van 460 km in 4,5 uur!
- Op de CL heeft Geert-Jan een top vlucht gehad. Het eerste deel van de vlucht is hij met Marco opgevlogen. Daar werden de verschillen tussen de CL en H8 wel duidelijk. Eerst richting Hof-Plauen en daarna een groot rondje om Erfurt. Een mooie vlucht van 350 km.
- Op de H9 hebben Gijsbert en Lucas gevlogen. Ze werden gelijk in een goede bel afgezet dus de steek vanaf 3000 meter kon snel worden ingezet. Eerst richting het zuiden 100 km uit en vervolgens naar het noordoosten, 90 km uit. Een vlucht van 560 km! Lucas heeft ook nog 3 mooie prestaties gehaald. Hij was nog nooit zo hoog geweest, heeft nog nooit zo lang gevlogen en heeft nog nooit zo veel kilometers afgelegd! Ook de H9 landde laat. Na de barbecue zijn de H7 en H9 gedemonteerd.
Vrijdag 5 augustus: Vliegdag 6
Vandaag werden er buien voorspeld en geen thermiek. De buien loste gelukkig bijna allemaal op voordat het veld bereikt werd. Een mooie dag dus om te gaan slepen!
- Luuk heeft maar liefst 8 sleeps gemaakt inclusief een diepsleep. Zijn laatste sleep voor zijn sleepaantekening heeft hij nét niet gehaald vanwege de regen maar die gaat binnenkort vast en zeker komen
- Kees heeft 5 sleeps gemaakt achter de Wilga.
- Paul heeft 2 sleeps gemaakt op de ASK23.
- Jan heeft een leuke vlucht gemaakt met Suzanne
- Tim en Bob hebben beide ook nog sleeps gemaakt. Het tempo achter de Wilga zat er goed in vandaag!
De dag is afgesloten met een barbecue op het vliegveld.
Zaterdag 6 augustus: Vliegdag 7
De vooruitzichten zagen er super uit en dat bleek ook, want de cumulus hingen al om 10 uur ‘s ochtends boven het veld. De eerste kisten gingen dan ook om 11 uur van start. De eerste sleeps startte op baan 26 maar daarna moesten we omstellen naar de 08. Dat was weer even wennen want daar is nog vanaf gestart deze week. De gevlogen prestaties van vandaag:
- Kees heeft een mooie overland gemaakt op de H2. Hij startte eerst met zijn geplande opdracht maar die was al snel rond gevlogen. Daarna is hij richting het zuiden gestoken en om Erfurt weer terug. Het tempo zat er lekker in, 367 km met de H2!
- Neeltje heeft op de H3 vier starts gemaakt. Het kostte wat moeite om het op te pakken. Bij de tweede start had ze de vaart erin en vlogen ze naar het oosten. Ze had veel dalen onderweg en eenmaal omgekeerd lag het veld ineens wel heel ver weg. Het veld haalde ze dan ook niet terug en zo heeft ze haar eerste buitenlanding gemaakt! Het was gelukkig een weiland naast het veld dus de kist hoefde niet gedemonteerd te worden. Het kostte wel een paar ruggenwervels maar alles stond daarna weer heelhuids op het vliegveld. Bij de vierde start heeft ze lekker lokaal gehangen en 3 uur en 5 minuten gevlogen.
- Bob en Marco hebben een diepsleep gemaakt op de H6. Daarna nog een vluchtje richting Ballenstedt en weer terug. Ze zagen de ASK-18 mooi buitenlanden vanaf de lucht!
- Daarna hebben Gijsbert en Paul op de H6 gevlogen. Meteen na de lier werden ze in een goede bel afgezet en hebben ze een uur lokaal gevlogen.
- Tim en Jort waren de gelukkige op de H6. Niemand hoefde meer te vliegen op de H6 dus konden ze lang boven blijven. Ze hebben 3 uur en nog ‘even’ 170 km gevlogen op de late middag!
- Op de H9 hebben Jan en Geert-Jan gevlogen. Het weer was top en ze zijn meteen richting het noordoosten gestoken. Bij Stendal zijn ze omgekeerd en naar Erfurt gevlogen. Het was wel koud boven. Een extra paar sokken had niet verkeerd geweest. Een mooie overland van 420 km!
- De H9 was op tijd geland dus hadden Leander en Luuk nog de kans om even te vliegen. Het zou een lokaal vluchtje worden, maar het weer zag er nog zo goed uit dat er toch nog een mooi overlandje uit is gekomen van 155 km.
- Sonja heeft met de CL haar eerste 300+ km overland gevlogen! Eerst in de richting van Rudolstadt en daarna vanaf Eisenach, via Nordhausen, naar Ballenstedt. 4,5 uur en 305 km!
Het kamp is daarna afgesloten bij Simone met een heerlijk buffet en de kampcadeaus!
Zondag 7 augustus: Rijdag én Vliegdag
Het weer zag er goed uit om terug te rijden naar Haamstede, maar het zag er nóg beter uit om te vliegen. Marco en Jort zijn met de H9 om 11:45 uur gestart en richting Haamstede gevlogen. Om 17:15 stonden ze weer op Nederlandse bodem. Een mooie prestatie!!