Prestatiekamp 2022: Week 1

In Activiteiten by Secretaris Vliegclub Haamstede

Elk jaar wordt er vanuit vliegclub Haamstede een zgn. prestatiekamp georganiseerd waarin deelnemers kunnen oefenen met betere thermiek, overlandvliegen en het halen van duur- en hoogteprestaties. Ook dit jaar zijn we weer welkom op Aeroclub Hans Grade in Bad-Frankenhausen, onze vaste uitvalsbasis in oost-Duitsland.

Zaterdag 23 juli: Aankomstdag

Na de demontage van de kisten op vrijdag vertrokken de vliegers zaterdag vroeg in de ochtend naar Bad Frankenhausen. De meesten vertrokken rond 6 uur ‘s ochtends. Om 1 uur stonden de eersten al op het veld. Tijn, Rens en Sven zagen de cumulus en hebben samen met marco de DG-1000S gemonteerd, zo vertrokken Tijn en Sven samen naar boven voor de eerste vlucht van het prestatiekamp. Het was helaas een vlucht van korte duur. Ook Marco en Rens zijn samen naar boven gegaan. Dit was een  vlucht van 1 uur en 45 minuten. Toen iedereen gearrivieerd was kwamen ook de prive vliegers landen. Wouter (Geldhof) en Geert-Jan hadden allebei een mooie overland gemaakt die pas laat in de middag begon wegens laag hangende bewolking.

De kisten die dit jaar mee zijn op kamp zijn:

-ASK-23 (H2)
-ASK-18 (H3)
-DG-1000s (H6)
-Discus CS (H7)
-Discus 2cT (H8)
-DG-1000T (H9)

 

De Prive vliegers haken aan met:

-Ventus T (CT)
-ASW 20 (CL)

Geert-Jan genoot wat minder van de hitte.

Zondag 24 juli: Vliegdag 1

De dag begon vroeg, om half 8 stonden de eerste al klaar om de kisten te monteren voor het ontbijt, dat ook dit jaar bij Simone mag plaatsvinden.

Monteren van de kisten.

Na het ontbijt werden de kisten nog in de was gezet en nagekeken, om 10.00 zat iedereen klaar voor de briefing. Het werd een dag met blauwe thermiek.

Om 12 uur ging de eerste kist naar boven.

Niels in de 2ct

Het was een dag met veel vluchten:

  • Job heeft lokaal gevlogen in de ASK23, naar Mullhaus en zijn 50km uit gehaald! Totaal een vlucht van 118 km.
  • Tijn heeft lokaal gehangen in de 18, met de blauwe thermiek en het harde dalen het niet gewaagd om overland te gaan.
  • Pim vloog samen met Geert-Jan in de DG-1000S. Dit was voor Pim zijn eerste keer slepen.
  • Ook Koos had zijn eerste sleepvlucht in de DG-1000S. De vlucht ging tot 1700 meter, een record hoogte voor Koos!
  • Sven heeft een overland gevlogen van 222Km in de Discus-CS, naar Erfurt en terug.
  • Niels ging overland in de Discus-2ct, het wegkomen ging moeizaam. Na 3 keer de motor te hebben getrokken lukte het toch. Uiteindelijk een mooie vlucht van 406km gemaakt.
  • Wim vloog samen met Marco overland, ze begonnen met een sleep en hebben 330km gevlogen.
  • Jimmy zou als ophaler van Tijn lokaal blijven hangen, dit is niet helemaal gelukt. Het is uiteindelijk een vlucht van 350km geworden, bijna de grens van Tsjechie aangetikt.

Wouter heeft ook nog een mooie vlucht gemaakt van 520km. Een mooie prestatie!

Schuilen van de zon.

Maandag 25 juli: Vliegdag 2

Pip die wacht op zijn baasje.

Na de briefing werd duidelijk dat het weer een goede dag zou worden. De thermiek begon blauw, rond half 12 ontstonden de eerste cumulus. Het was eerst moeilijk om de thermiek op te pakken, als het eenmaal lukte ging je met bellen van 2/3 m/s omhoog. Dit bleek ook uit de prestaties:

 

  • De H9 vertrok samen met Tijn en Jens, na veel moeite met wegkomen hebben ze uiteindelijk toch nog een mooie vlucht van 363km gemaakt. Het was een rondje Leipzig.
  • Ook Jimmy heeft een rondje Leipzig gevlogen, van wel 365km. Een hele 2 km meer dan de H9.
  • Koos heeft lokaal gevlogen in de H7, een vlucht van 2 uur en 40 minuten. De thermiek ging tot 2200 m, hiermee ook zijn 1000 meter hoogtewinst gehaald!
  • Willemijn en Marco vlogen samen op de H6, een mooie ruim lokale vlucht. De vlucht eindigde wat minder door de verrassing van de heuvel van Bert. Een final met meer dan 5 m/s dalen zorgde er voor dat het landingsveld niet meer gehaald kon worden. Na een harde landing op de heuvel voor het veld waren de kist en de inzittende er met de schrik van afgekomen, er hoefde gelukkig geen hulpdiensten ter plaatse te komen.
  • Later vlogen Pim en Marco samen op de H6 ook zij hebben een leuke ruim lokale vlucht gemaakt.
  • Willem vloog in de H3 tot 2400 meter met 2000 meter hoogtewinst, ook Willem heeft hiermee zijn 1000 meter hoogtewinst gehaald!! Het was een mooie vlucht van 4 uur.
  • Rens vloog in de H2, een vlucht naar Nordhausen en weer terug. Bij hem ging de thermiek tot 2400 meter, zo heeft dus ook Rens zijn 1000 meter hoogtewinst!!
  • Lennart heeft een rondje Leipzig gevlogen, een vlucht van 4 uur en 330km.
  • Geert-Jan vloog in de CL met het plan om ook een rondje leipzig te doen, hij durfde het net niet aan. Toch een mooie vlucht van 120 km rond het Hartz.

Vlucht van Marco en Pim

Dinsdag 26 juli: Vliegdag 3

Vandaag was een lastige dag voor de vliegers. De meeste vliegers hadden moeite met de thermiek oppakken. Toch lukte het een aantal om weg te komen en er nog een mooie vlucht van te maken. De vliegtuigen die wel terugkwamen werden in style opgehaald door de step van Jens.

In de partytent 🙂

De prestaties die vandaag nog gevlogen zijn:

Vlucht van Niels en Willem

  • Pim vloog op de H2, in totaal 40 minuten. Dit was de eerste solo vlucht op EDOF voor pim.
  • De H3 was vandaag voor Wim, ook dit waren helaas geen lange vluchten.
  • Marco en Job vlogen samen op de H6, dit was een goede vlucht. Na 2 keer slepen konden ze boven blijven. Ze vlogen naar Jena toen naar Turingerwalt de terugweg was hard werken. Op de grond stonden ze al klaar om de kist op te halen. Tegen alle verwachtingen in kwamen ze terug met exact 200 meter.
  • Sven ging overland in de H7, de planning was een rondje Erfurd. Dit werd helaas geen rondje, rond Bittstradt werd het lastig en lukte het hem niet meer op zich uit te graven. Op 62 km afstand landde hij in een mooie akker.
  • De H8 mocht vandaag met Geert vliegen. Het was een korte vlucht van 15 minuten. Rens mocht hierna een poging wagen. Dit ging een stuk beter, Rens bleef 3 uur en 1 minuut boven! Dit was zijn eerste vlucht op de 2ct!!
  • Niels en Willem vlogen met de H9, een mooi rondje naar Tsjechië waar de bellen wel 6.2 m/s geïntegreerd gingen. Ze hebben het zonder motor terug gered.
  • Jeroen vloog in de CL, het boven blijven lukte helaas ook niet. Na 4 starts gaf hij het maar op.
  • Lennart had niet veel meer geluk. Na een sleep omhoog en toen een motorcheck waar de motor niet meer bij inklapte. Het werd dus een landing met motor uit. Hierna vond Lennart het ook mooi geweest en is de keizer met de fiets wezen groeten.

    6.2 geïntegreerd bij Niels en Willem.

    Ophaal service Jimmy en Rens.

    Willem aan het genieten in de DG-1000T.

     

Woensdag 27 juli: Vliegdag 4

De voorspellingen voor vandaag waren uiterst goed. Iedereen ging op tijd naar bed om fris te zijn voor de vliegdag die zo vroeg mogelijk kon beginnen. Toen de vliegers uit de tent stapte viel het volledig tegen. Het zat helemaal dicht. De oh zo hoge verwachtingen moesten volledig bijgesteld worden. Toch bleef iedereen optimistisch en begon de vliegtuigen te vullen met water. De vliegdag begon uiteindelijk om 11 uur met de eerste sleep start. Er ontstonden toch langzaam cumulus. En deze werkte toch wel zo goed als voorspeld waren. Zo vertrokken alle vliegers een voor een omhoog.

De prestaties waren gevlogen naar het goede weer:

  • De H6  was voor Willemijn en Koos. Als eerste gingen Willemijn en Lucas met de sleep. De thermiek was hier nog lastig maar toch een leuke vlucht uit kunnen halen samen. Daarna was Koos aan de beurt. Hij ging voor zijn 5 uurtje. Dit is ook zeker gelukt! na het opstijgen was de thermiek al beter ontwikkeld waardoor deze makkelijker op te pakken was.
  • Tijn mocht vandaag overland met de H3, ook dit was niet makkelijk. Na het eerste wegsteken ging het moeizaam, na bijna buiten te hebben gestaan zichzelf toch uitgegraven. Uiteindelijk was het een mooie overland van wel 135 km!! Hiermee heeft hij zijn 50km uit gehaald. Daarna mocht Sven nog op de H3, dit is nog een overland van 100 km geworden.
  • De H2 was voor Rens, zijn eerste overland! Nadat het moeilijk was om op te pakken toch nog 135 km gevlogen.
  • Jimmy vloog op de H7, ook hij kwam niet weg. Nadat hij op 450 meter zat toch maar gekozen om het water te lozen. Daarna ging het een stuk makkelijker. Na de opklaring is hij richting polen en dan via het Noorden van Leipzig gevlogen. Een overland van 575 km en 8 uur en 17 minuten.
  • Jens vloog met de H8. Hij vloog ongeveer hetzelfde rondje. Alleen is Jens wel de poolse grens over gevlogen. Dit was een overland van 616 km en 8 uur en 38 minuten!!
  • Marco en Pim gingen met de H9, zij vlogen naar Berlijn en weer terug en daarna nog een rondje Hartz. Dit was een vlucht van 6 uur en 3 minuten en 517 km.
  • Lennart ging zelf ook weer op pad met zijn CT. Een mooie vlucht tot in Polen, toch werd het nog even moeilijk bij de Hartz maar weer zonder motor thuis gekomen. Het was een vlucht van 545 km.
  • Geert-Jan ging in de CL, dit was zeker niet makkelijk. Bij 20 km uit werd het al moeilijk. Het koste een uur om zichzelf uit te graven. Toen het eenmaal open trok was het nog een mooie vlucht geworden.

Donderdag 28 juli: Vliegdag 5

De dag begon vertrouwd bij Simone en de lucht begon strak blauw. De voorspelling was dat de cumulus rond 12 uur zouden ontstaan. Zo besloten we de ochtend rustig te beginnen en na de briefing nog even te relaxen. We startte vandaag op de 08 baan in plaats van de 27 zoals de afgelopen dagen. De kisten werden zo naar boven gesleept. Om 12 uur vertrokken de eerste naar boven toen de cumulus boven het veld stonden. Ook vandaag zijn er mooie prestaties gevlogen.

 

  • Job vloog met de H2, hij ging overland richting Nordheim. De cumulus verdwenen langzaam waardoor het toch lastiger werd. Bij Nordhausen werd het moeilijker door weinig hoogte en verdween het veld steeds meer achter de keizer. Toch lukte het hem om zich uit te graven en zijn weg terug te vinden naar het veld. Uiteindelijk was het een vlucht van 220km!
  • Lucas had de eer als niet kamplid toch de ASK-18 in te mogen vliegen. Dit werd een overland van 120km van een kleine 2 uur lang. Daarna ging Pim voor het eerst op de ASK-18, dit werd een vlucht van 2.5 uur. Met als prestatie zijn 1000 meter hoogtewinst!!!
  • Koos vloog samen met Geert op de H6, ze begonnen met een sleepstart. Ze vertrokken eerst richting het westen en dan recht terug. Het was een overland van 150 km, hiermee heeft Koos zijn 100 km met instructie!! Willem mocht daarna een poging wagen samen met Geert. Ook zij vertrokken richting het westen, bij de 50 km uit draaide ze gelijk om. Zo konden ze weer thuis komen en had Willem zijn 100 km met instructie!!
  • Wim vloog op de H7, dit was een leuke lokale vlucht van 2 uur en 45 minuten. Dit was zijn 2e vlucht op de H7!
  • Tijn mocht op de H8, zijn plan was om 3 uur te blijven hangen zodat hij in de toekomst overland zou mogen in de H8. Hij heeft het zelfs een minuut langer volgehouden. Het was dus een vlucht van 3 uur en 1 minuut! Het was een ruim lokale vlucht. Ook Sven wilde deze prestatie neerzetten. Met weinig cumulus is het hem ook gelukt om 3 uur boven te blijven!!
  • Niels en Willemijn gingen samen op de H9. Ze gingen met de sleep omhoog en gingen voor een rondje Hartz. Vorig jaar hebben ze samen dit rondje ook gevlogen. Toen kwamen ze niet zonder motor terug, dat is dit jaar wel gelukt. Het is een vlucht van 3 uur en 55 minuten en een kleine 300 km geworden!!!! De vlucht geëindigd met een groet aan de keizer.
  • Jeroen mocht vandaag weer op zijn oude kist, de CL. Het was een leuke ruim lokale vlucht!
  • Lennart ging weer op pad met de CT, het begon goed maar ook voor hem was het moeilijk terugkomen. Het is een vlucht van 309 km geworden!!

De avond eindigde voor de instructeurs in het “kantoor” voor de indeling van de volgende dag.

 

Vrijdag 29 juli: Vliegdag 6

De voorspellingen voor vandaag waren niet goed. Er zou geen thermiek zijn en in de ochtend zou er regen vallen. Na het opstaan bleek dit niet helemaal zo te gaan. De regen ging voorbij en het weer bleef goed. Zo was het de perfect

e dag voor het halen van sleepaantekeningen, dit bleek ook uit de prestaties.

  • Job heeft 7 sleepstarts gemaakt, 4 solo starts en 3 dbo starts, hiermee heeft hij zijn sleepaantekening gehaald!!!
  • Ook Sven ging voor zijn aantekening, na 4 sleeps was deze binnen!!!
  • Rens heeft 4 sleepstarts gemaakt, met deze starts heeft ook Rens zijn sleepaantekening gehaald!! Bij zijn laatste start heeft hij nog 2 uur kunnen vliegen!
  • Geert-Jan en Caroline hebben samen een start gemaakt op de H6, de vlucht was een uurtje en moest helaas eindigen door de misselijkheid van Caroline.

Jimmy, Jens en Koos hebben het voor elkaar gekregen om met Sven in de Wilga mee te mogen vliegen.

jimmy in de Wilga.

De avond eindigde vertrouwd bij Simone met de BBQ en de kampcadeaus.

 

Het was een gezellig en geslaagd kamp!!!!!!